“Jag hade inte Facebook inför min första klubb” – Intervju med Sara Berndtsson

403993_471828282851668_942629005_n

Sara Berndtsson är namnet på studenten med många bollar i luften. När hon inte läser om internationell projektledning, skriver texter om käk eller gräver ner sig i Content Marketing så DJar hon och håller i DJ-kurser. Vi ringde upp henne för att snacka om marknadsföring och sociala medier.

Hej Sara!

Hej!

Berätta lite om dig själv och vad du gör!

– Just nu läser jag internationell projektledning och är inne på min sista termin. När jag inte pluggar håller jag i DJ-kurser, många av dem är för tjejer, eller så hänger jag i stallet. Jag har även, tillsammans med en vän, en matblogg, “Käket”, med ett feministiskt budskap på Djungeltrumman.

Jämställdhet är viktigt för Sara och hon är inte den som backar när hon har chansen att påverka.

– Innan höll jag i två klubbar i Göteborg, Tur & Retur och Kokomo, och då såg jag till att boka lika många kvinnliga DJs som manliga. Jag håller även i DJkurser för tjejer, som jag nämnde tidigare.

Hur marknadsför du dig själv?

– Jag ser till att vara i den miljön som jag vill vara en del av. Om jag t.ex. vill få fler DJ-spelningar så hänger jag på de klubbarna och evenemangen som jag vill spela på. Det handlar om att knyta kontakter.

Hur arbetar du med kommunikation via sociala medier?

– Det var mycket marknadsföring och kommunikation via sociala medier när jag jobbade med klubbarna, då på Instagram och Facebook såklart. Fast jag hade faktiskt inte Facebook inför första klubben jag skulle ha, haha! Men jag förstod snabbt att det inte funkade, människor kollar inte på affischer lika mycket längre. När jag hade klubbarna så gjorde jag events på Facebook och länkade dem i alla kanaler jag hade, så spred det sig.

Vad är din syn på digital marknadsföring och sociala medier?

– Det är det som gäller, och det är väldigt effektivt. Om man gör det snyggt och smart tar folk det till sig. Eventuellt att en motreaktion också hade kunnat vara effektivt, t.ex. att man bara sätter upp affischer, fast då når man nog en liten del av publiken.

Content marketing är något som Sara fastnat för och som hon tror man kan ha stor användning för om man gör det rätt.

– Eftersom man måste lägga ner mycket arbete när man använder sig av Content marketing så tror jag det kan vara rätt jobbigt att hålla på med det, men det ger nog väldigt bra effekt. Det är dessutom en bra grej att förena med sociala medier!

Tycker du att det är svårt att nå ut?

– Om man har tiden som krävs är det inte svårt. Jag tycker det är viktigt att veta varför man vill nå ut och att man tänker igenom allt man publicerar.

Har du några tips till konstnärer och kulturutövare som vill nå ut, vad ska de tänka på?

– Läs på om marknadsföring, det finns flera modeller som är jättebra. Man vinner på att sätta sig in i det. Tänk kvalitet och inte kvantitet, rikta in dig på två medier och gör det riktigt bra. Sätt upp mål och strategier, tänk på frågor som varför? hur? var? när? för vem? osv. Och tänk på att det ska bli intressant och bra för de som ska ta del av infon, det hela handlar ju om att rikta sig mot andra människor.

Har du några projekt på gång just nu?

Matbloggen, “Käket” då. Sen tar jag som sagt examen i maj så jag är öppen för projekt!

Vill du jobba med Sara?

Kontakt: sara.berndtsson@hotmail.se

http://blogg.djungeltrumman.se/kaket/

Kulturklubben Galej

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s